سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا بواسیر در مردان شایع تر است؟

سیاری از مبتلایان به بواسیر، به علت خجالت، اقدام به خود درمانی و درمانهای سنتی می‌کنند ؛ لذا شیوع واقعی بواسیر در جامعه مشخص نیست. دکتر رسول عزیزی فوق تخصص جراحی کولون و رکتوم و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بهداشت و درمان ایسنا، اظهار‌داشت: هموریید (بواسیر) نوعی پدیده‌ی فیزیولوژیک است، که تحت شرایط خاصی دستخوش تغییرات ‌شده و عروق متورم و در نهایت فرد دچار درد و خونریزی می‌شود.

وی گفت: عوامل مختلفی نظیر یبوست، زور زدن‌های زیاد، استفاده از مواد پروتئینی که باقی مانده کمتری دارند، در بروز بواسیر موثر است . وی مهم‌ترین عامل در بروز یبوست را عدم فراگیری صحیح زمان رفتن به دستشویی در کودکان ذکرکرد و افزود: اگر به کودکان، آموزش رفتن به دستشویی به طور دقیق در ساعات مقرر داده شود، در آینده مشکلی از نظر اجابت مزاج برای آنها به وجود نخواهند آمد.

وی بواسیر را به دو دسته‌ی داخلی و خارجی تقسیم و خاطر‌نشان‌کرد: بواسیر داخلی با توجه به شدت بیماری و برگشت پذیری بودن آن به 4 درجه قابل تقسیم بندی است . وی نیز بواسیر داخلی درجه‌ی دو را شایع‌ترین آنها دانست و افزود: هیچ عامل ژنتیکی در بروز این بیماری دخالت ندارد، اما در برخی از خانواده‌ها به دلیل رژیم غذایی و شرایط زندگی یکسان، شیوع بالاتری دارد؛ این بیماری بیشتر در سنین میانسالی و بالاتر دیده شده، ولی به این معنی نیست، که افراد جوانتر به آن مبتلا نخواهند شد.

به گفته‌ی دکتر عزیزی، برخی از کتب علمی شیوع بواسیر را در مردان بیشتر ذکر کرده‌اند، در حالی که بر اساس مشاهدات، شیوع آن در دو جنس مساوی است. وی با اشاره به عوارض این بیماری اظهار‌ داشت: خونریزی، زخم، عفونت، بروز مشکلاتی در ناحیه مقعد از عارضه‌های بواسیر است که گاهی جزء اورژانسهای جراحی به شمار می‌آید. دکتر عزیزی در خاتمه با بیان اینکه، بر خلاف عقیده‌ی رایج که برخی کمردرد را ناشی از بواسیر می‌دانند، خاطر‌نشان‌کرد: در نوعی از بواسیر، به دلیل عدم وجود اعصاب حسی در ناحیه‌ی مبتلا، دردی مشاهده نمی‌شود، و خونریزی تنها علامت آن است.
منبع: بواسیر در مردان شایع‌تر است .. فوق تخصص جراحی کولون و رکتوم: میزان شیوع بواسیر در جامعه به علت خجالت، مشخص نیست

بواسیر: علت بواسیر چیست و چرا بواسیر یا هموروئید می گیریم؟